KNSB lidmaatschap.

In het verleden is IJsvereniging Leek lid geweest van de KNSB. Echter het lidmaatschap is in 1998 opgezegd omdat de eisen en de kosten die de KNSB in die tijd stelde te hoog waren.

Op de Algemene Ledenvergadering van 2014 is aan het bestuur van IJsvereniging Leek een punt van overdenking meegegeven om uit te zoeken of de vereniging weer lid van de KNSB kon worden.

Het bestuur is met toen met deze opdracht aan de slag gegaan. Het lidmaatschap is de jaren daarna ieder jaar ter sprake gekomen in de Algemene Ledenvergaderingen.

Het bestuur kreeg van de aanwezige leden op de vergadering wel een aantal voorwaarden mee: “Onze leden mogen het niet merken in de contributie dat wij lid zijn van de KNSB, dus geen contributieverhoging. Onze leden moeten er voordeel bij hebben dat onze vereniging lid is van de KNSB. Wij moeten ervoor waken dat de zelfstandigheid van de vereniging niet in het geding komt”.

De redenen waarom IJsvereniging Leek weer lid van de KNSB wordt zijn:

• De KNSB heeft de tarieven en eisen voor natuurijsverenigingen verlaagd.
  • De verzekeringen die wij als vereniging hebben afgesloten voor onze vrijwilligers en materieel zijn voordeliger via de KNSB.
  • Onze leden kunnen drie keer per jaar gebruik maken van de ijsbaan in Sportcentrum Kardinge, Groningen.
  • Ook worden de rechten voor Buma/Stemra en Sena nu beter en voordeliger geregeld via de KNSB. Buma/Stemra en Sena zijn organisaties die opkomen voor de financiële rechten van artiesten, componisten en tekstschrijvers.
  • Verder kunnen wij gebruik maken van de expertise van de KNSB op verschillende vlakken.