De natuurijsmeester.

Natuurijs zit in het hart van de Nederlandse cultuur en is aangemerkt als Immaterieel Cultureel Erfgoed van Unesco. Als het in Nederland vriest en er kan geschaatst worden dan is het één groot feest in ons land.

Voordat de schaatsers het ijs op ijsbaan Nienoord veilig kunnen betreden, gaat er veel werk aan vooraf. De ijsmeesters van IJsvereniging Leek zijn dan al dagen actief aan het werk om de ijsbaan klaar te maken zodat iedereen veilig en met plezier kan genieten van het natuurijs.
De ijsbaan op Landgoed Nienoord is een zogenoemde landijsbaan, landijs is de benaming voor bevroren ondergelopen land.

Landijsbaan.
Bij de landijsbaan starten de ijsmeesters en vrijwilligers in het najaar met de voorbereidende werkzaamheden. De baan en materialen worden geïnspecteerd en gecontroleerd op en rond de ijsbaan. Eind november wordt het tijd om het ijsbaan terrein onder water te zetten. Als er vorst wordt aangekondigd begint het te kriebelen bij de ijsmeester. Hij houdt de aangroei van het ijs in de gaten en na een dag of drie wordt de ijsdikte gemeten. Vanaf dit moment wordt het spannend, is de ijsgroei de komende dagen voldoende om de ijsbaan open te stellen. En als het ijs dik genoeg is, hoeveel mensen komen er schaatsen op de ijsbaan?

De vorming van natuurijs is een complex proces. Hoe de ijsmeesters van IJsvereniging Leek tot een besluit komen om de ijsbaan voor het schaatspubliek te openen leest u   HIER  .

Rond de opening van de ijsbaan is er communicatie nodig over het openstellen van de ijsbaan, de ijsmeester adviseert het bestuur wat zij wanneer kunnen communiceren. Als er eenmaal geschaatst wordt komt de ijsmeester meestal voor tal van verrassingen te staan. Gaat het bijvoorbeeld sneeuwen dan moet het ijs sneeuwvrij worden gemaakt. De ijsmeester en de vrijwilligers gaan aan de slag om het ijs goed te houden. Het grotere onderhoud aan de ijsvloer wordt laat op de avond uitgevoerd als het schaatspubliek naar huis is.

Als het blijft vriezen is de ijsmeester in de weer tot na de vorstperiode. Na de vorst noteert hij wat er hersteld moet worden of opnieuw gekocht moet worden. Vervolgens zorgt de ijsmeester dat het water weer van de baan weggevoerd wordt en dat het terrein weer gereed wordt gemaakt voor de zomer. Een belangrijke taak van de ijsmeester is om continu bezig te zijn met nieuwe ontwikkelingen en mogelijkheden om sneller ijs te maken.

De ijsmeesters van IJsvereniging Leek zijn via de KNSB aangesloten bij het Gilde van Nederlandse Natuurijsmeesters.

Gilde van Nederlandse Natuurijsmeesters.
Er is veel kennis aanwezig bij de huidige natuurijsmeesters, maar we zien ook een uitdaging om deze kennis over te dragen aan een jonge(re) generatie. Een cursusavond volgen en je diploma halen is één, maar ook daadwerkelijk praktische ervaring opdoen is een tweede. Met het gilde wil de KNSB huidige en nieuwe ijsmeesters tussen verschillende natuurijsclubs met elkaar verbinden zodat – áls er weer natuurijs is – heel Nederland kan genieten van schaatsen op natuurijs door het goede vakmanschap van de natuurijsmeesters.
De oprichting van het Gilde van Nederlandse Natuurijsmeesters is bedoeld om een community te vormen waarin de vele natuurijsmeesters samenkomen die in Nederland actief zijn. Deze natuurijsmeesters zijn lid van een vereniging en hebben samen enorm veel kennis en ervaring. Het Gilde is de plek waar het vakmanschap wordt uitgedragen en de kennis met elkaar wordt gedeeld. Zo zorgen we er met elkaar voor dat de huidige kennis, maar ook nieuwe innovaties door heel Nederland gedeeld worden en alle natuurijsverenigingen hiervan gebruik kunnen maken.

Interessante links.
Wilt u meer weten over ijsgroei of de winterverwachting in onze regio (Noordoost) dan zijn onderstaande links misschien interessant voor u.